Tjänster

Företagsanalys

För att veta vart vi ska måste vi först veta var vi står och vart vi vill. Därför startar SalesKeys arbete med en företagsanalys som fokuserar på att förstå hur försäljningsarbetet bedrivs i dagsläget, innan förbättringsåtgärder föreslås eller implementeras.

Första steget

Steg 1 är att lyssna, på organisationen och dess kunder. Exempelvis vad som fungerar bra i dagsläget, vad som fungerar mindre bra, nyligen gjorda förändringar, samarbete, tidstjuvar, förslag på förbättringar och önskade förändringar. 

Detta inkluderar såväl ledningen, övriga anställda och företagets viktigaste kunder och samarbetspartners.

Andra steget

Steg 2 är att titta närmare på fakta och kvantitativa aspekter. 

Exempelvis vilka processer finns på plats i dagsläget, hur arbetar man med befintliga IT-system, hur mycket tid läggs på olika moment inom försäljningen, vilka interna regelverk finns, vilka personer är involverade i olika processer, hur mycket tid läggs på olika delar, hur många affärer vinns respektive förloras, kundbasen, etc. 

Slutsats och förbättringsåtgärder

Samtlig information analyseras sedan för att dra slutsatser och tillsammans med ledningen komma fram till föreslagna förbättringsåtgärder och målsättningar. Hela företagsanalysens omfattning och inriktning beror på företaget i fråga och vad företaget vill uppnå.