Tjänster

Välja rätt upphandlingar

Att välja rätt upphandlingar är helt avgörande. Dels för att ha koll på kostnaderna genom att minimera onödigt arbete och dels för att generera intäkter och lönsamhet. 

Målet är att endast lägga ned arbete och lämna in anbud på upphandlingar med god chans till vinst och lönsamhet i kontraktet.

Bevaka, analysera och skapa anpassat urval

SalesKey bistår med en marknadsanalys för att hitta kommande upphandlingar inom ert intresseområde. Kommande och publicerade upphandlingar bevakas kontinuerligt och ni som kund får en sammanställning över relevanta upphandlingar. 

Relevanta upphandlingar är ett urval där upphandlingen och dess utvärderingsmodell passar ert företag. De upphandlingar där ni har högst potential att vinna.

Välj dina strider

Beroende på bransch och företag så kan det finnas ett stort utbud av upphandlingar att delta i, både offentliga och privata. Det gäller att välja sina strider och hellre fokusera på ett fåtal upphandlingar med stor chans att vinna istället för att skjuta brett med mindre träffar. 

Detta blir särskilt aktuellt vid stora tidskrävande upphandlingar.

Upphandlingsunderlagen bör gås igenom effektivt med fokus på vissa delar till att börja med, exempelvis skallkraven. Om inte skallkraven går att uppfylla till 100 % så kan möjligheten ibland finnas att få undantag eller att det finns en acceptabel avvikelse. Är det en offentlig upphandling hanteras alla sådana klargöranden via Frågor och Svar.

Vidare måste utvärderingsmodellen ses över för att se om denna är till fördel eller nackdel för er som anbudsgivare, gällande att uppnå det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.

När hela förfrågningsunderlaget har analyserats så fattas ett beslut om anbud ska lämnas eller inte.

Kontakta oss

Vill du veta mer om hur du bäst kan hitta rätt upphandlingar, minimera onödigt arbete och öka chansen att gå vinnande ur en upphandling? 

Kontakta oss gärna direkt på: