Om upphandlingar

Upphandlingarnas roll i försäljningsarbetet

Upphandlingar är ett bra sätt för inköpare att ställa krav på det som köps in. Rätt utformade säkerställer de ett konkurrenskraftigt pris, en hög kvalitet och en sund konkurrens mellan leverantörer.

Upphandlingar tar också allt större plats i många företags säljarbete. Flertalet privata företag genomför upphandlingar vid större inköp, inte sällan inspirerade av offentliga upphandlingar. Dessa privata upphandlingar innefattar ofta större strategiska inköp för företaget.

Offentliga sektorn växer

Offentliga upphandlingar, som lyder under regelverken LOU eller LUF, ökar. Numera köpts det årligen in för ca 800 miljarder i offentliga upphandlingar. 

De senaste tre åren har den offentliga marknaden vuxit med i snitt 5 procent per år, enligt DS Insikt, med en genomsnittlig BNP-tillväxt om 2,4 procent per år.

Antal anbud ökar inte trots en växande marknad

Antalet anbud och leverantörer till den offentliga sektorn ökar inte trots en växande marknad. 

Upphandlingsmyndighetens senaste rapport visar istället en minskning för genomsnittligt antalet anbud per upphandling under de senaste sex åren.

Förenklat uttryckt köper den offentliga sektorn in mer samtidigt som färre lämnar in anbud. 

Varför lämnar företag inte in anbud?

1. Administrationen var för omfattande

2. Upphandlingen hade för stort fokus på låga priser

3. Kravspecifikationerna var för krångliga

Vad skulle få företag att lämna in anbud?

1. Att upphandlingarna lägger större fokus på kvalitet

2. Mer relevanta och tydliga kravspecifikationer

3. Lättare att få reda på vilka offentliga upphandlingar som       kan passa vårt företag


Offentliga upphandlingar ställer särskilda krav på kompetens, exempelvis förstå regelverken, ställda krav och vad som ger mervärden. Samt formulering av anbudet anpassat till utvärderingsmodellen.


För företag där upphandlingar är en central del i försäljningen kan SalesKey erbjuda ett helhetsgrepp över processen.

Det sker i fyra steg

1. Analys

Analysera företagets sälj- och upphandlingsarbete för att identifiera prioriterade förbättringsområden.

2. Hitta rätt upphandlingar

Identifiera vilken typ av upphandlingar företaget ska fokusera på och vilken typ de ska avstå från. Genom detta uppnås en högre vinstgrad i upphandlingarna och onödigt arbete elimineras.

3. Anbudsprocessen

Om så önskas kan SalesKey ansvara för hela anbudsprocessen, från diskussioner med huvudmän till inlämnande av anbud. Genom att vinna fler och rätt upphandlingar skapas ökade intäkter och lönsamhet.

4. Utbildning & framtid

SalesKey utbildar och sätter en tydlig struktur för att framtidssäkra ert företag inför kommande upphandlingsarbete. Genom att skapa en väl förankrad process där det också är samspel mellan individerna och processerna får ni en effektiv hantering av era anbud. Det spar både tid och pengar och ökar chansen för anbudsvinster.

Vill ni veta mer om upphandlingar eller behöver hjälp med ert anbudsarbete?

Skicka gärna ett mail direkt till

Vill ni bli kontaktade? Fyll i nedan.